دیتامات، برنامه‌ای برای کاهش بودجه‌ها در رسانه

هلدینگ ارتباطات و بازاریابی مات، ۱۱ اسفند ماه ۱۴۰۱ در یک نشست خبری با حضور مدیرعامل این شرکت، از «پلتفرم دیتامات» در راستای پایش رسانه‌های تصویری رونمایی کرد تا هم به تبلیغ‌کننده و هم به مصرف‌کننده در حوزه تبلیغات یاری برساند.
دیتامات، برنامه‌ای برای کاهش بودجه‌ها در رسانه

سهام‌الدین بهرامی مدیرعامل شرکت مات در نشست خبری با خبر رونمایی از پلتفرم دیتامات عنوان کرد: پروژه پلتفرم دیتامات چند سالی است که در مجموعه مات پایه‌ریزی شده، اما دو سال است که به‌صورت جدی و مستمر روی آن کار تحقیقاتی انجام گرفته است. این پروژه در راستای اهداف و استراتژی‌هایی «مات» پیگیری شده است. بهرامی در ادامه خاطرنشان کرد: سالیان سال در حوزه تبلیغات، کار کرده‌ایم و در این راستا طراح‌هایی را انجام داده‌ایم و زمانی که قصد داشته‌ایم به سمت اجرا برویم، با برنامه‌ریزی رسانه همراه بوده‌ایم. برنامه‌ریزی رسانه نیازمند بودجه‌هایی است و بودجه‌های ما بودجه‌های سنتی است که به کمپین‌های تبلیغاتی اختصاص داده می‌شود. این بودجه‌ها یا به اندازه استطاعت برند بوده یا حتی تحت تاثیر قیمت رسانه‌ها که بعضا انحصاری هستند، قرار گرفته است. وی ادامه داد: در همه‌جای دنیا این موضوع که باید بودجه‌ها هدفمند و بهره‌مند باشند، مسئله مورد توجه بوده است. هدفمندی بودجه‌های تبلیغاتی در رسانه و بهره‌وری از آن براساس شاخص‌هایی است که رسانه مشخص می‌کند. با توجه به چنین شرایطی، ما تلاش کرده‌ایم که دیتای را آماده کنیم که در راستای برنامه‌ریزی برای رسانه باشد. برای این پلتفرم از دو سال پیش مطالعات خود را به‌صورت جدی آغاز کرده و مدل‌های مختلف آن را در دنیا مورد مطالعه قرار دادیم و تلاش کردیم مدل‌های مختلف آن را بومی‌سازی کنیم. با توجه به دانشی که در مجموعه داشتیم، همه دست به دست یکدیگر داده تا این پلتفرم امروز آماده شود. حدود 6 ماه است که در شرکت برای سرویس دادن به مشتری‌ها از این پلتفرم استفاده می‌کنیم. امیدواریم با این پلتفرم بهره‌وری در این حوزه را افزایش دهیم. این پلتفرم بین 15 تا 20 درصد سبب افزایش بهره‌وری شده است. تلاش ما همواره بر این است که با توجه به بسترهای فضای مجازی و دنیای دیجیتال این پلتفرم را کامل‌تر کنیم و سبب کاهش هزینه‌ها شویم. در این راستا از شرکت دانش‌بنیان «هوداد» که متعلق به هلدینگ مات است، بهره گرفته‌ایم تا اپلیکیشن آن را نیز طراحی و پیاده‌سازی کنیم که جمع‌آوری دیتا با سرعت و دقت بالاتری انجام گیرد.

طرح‌های جدید مات در سال آینده

دیگران چه می خوانند:

مدیرعامل مات در ادامه افزود: امیدواریم این اتفاق موثری در صنعت تبلیغات باشد تا سبب شود که به سمت کاهش بودجه‌ها در رسانه پیش برویم. اگر بودجه‌های هدفمندی در این راستا داشته باشیم، بدون شک پویایی بیشتری در این صنعت خواهیم داشت. البته این اولین و آخرین کار ما در مات نخواهد بود و نوید آن را خواهیم داد که در سال آینده در حوزه تبلیغات محیطی یک محصول جدید خواهیم داشت که در بهار سال آینده رونمایی می‌شود که هم‌اکنون در مرحله تست اولیه آن قرار داریم. همچنین با همکاری شرکت ماکان و هوداد در تابستان سال آینده یک پلتفرم جدید در حوزه دیجیتال مارکتینگ خواهیم داشت.  

بهرامی عنوان کرد:‌ دغدغه ما همواره در حوزه مدیا پلن بوده است. مدیا پلن در ایران به شدت سنتی در حال پیش رفتن است و ما هیچگاه براساس هدف – وظیفه بودجه‌ها را تقسیم نکرده‌ایم، به همین خاطر این پلتفرم کمک می‌کند که بودجه‌های هدفمند، پیشنهاد و پیاده‌سازی شود.

سرمایه‌گذاری 20 ساله

بهرامی در پاسخ به پرسش خبرنگار شمانیوز که چه میزان سرمایه‌گذاری برای این پلتفرم انجام داده‌اید و چه بازدهی از آن خواهید داشت، عنوان کرد: در حقیقت طراحی این پلتفرم دغدغه 20 ساله مات بوده، از این‌رو عنوان قیمت تمام‌شده برای آن، کاری سختی است. ما حتی برای برخی مشتری‌های خاص، برخی داده‌ها را جمع‌آوری کردیم و در این راستا کار تحقیقاتی انجام داده‌ایم که بر پایه این داده‌ها، مدیا پلن به آنها ارائه بدهیم. با وجود این روند طولانی، نمی‌توانیم به‌صورت مشخص عنوان کنیم که برای طراحی این پلتفرم چه میزان هزینه انجام شده است، ولی به صورت جدی و استقراریافته روی این پلتفرم کار کرده‌ایم و حدود 8 تا 10 نفر روی جامعه 20 هزار نفره کار می‌کنند و هر روز از 500 نفر داده جمع‌آوری کرده و داده‌ها را به‌روز می‌کنند. به مدد فناوری این پلتفرم را نیز اپلیکشین کرده‌ایم که به‌راحتی جمع‌آوری داده‌ها با آن انجام می‌شود.

وی افزود: ما به این محصول به‌عنوان محصول رقابتی پایدار نگاه می‌کنیم. سایر محصولات ما نیز همین‌گونه هستند تا از این طریق بتوانیم تعامل خود را با مشتری‌ها پایدار نگه داریم تا در راستای هدف اصلی خود، یعنی مشاوره و برنامه‌ریزی گام برداریم و بودجه‌ای که به صورت امانت در اختیار داریم را هدفمند کرده و بهره‌وری آنها را افزایش دهیم. بهرامی تاکید کرد: وقتی ارزش‌افزوده بین 15 تا 20 برای برندها ایجاد کنیم، ما نیز در بلندمدت سود خواهیم برد.  

عملکرد دیتامات، از جمع‌آوری تا تصویرسازی داده

اسماعیل پیروتی مدیرعامل شرکت دانش بنیان هوداد در ادامه این نشست عنوان کرد: این محصول جزو نخستین محصول ما در مات است.

پیروتی در ادامه افزود: ما در تحقیقات خود متوجه شدیم، یکی از بزرگترین چالش‌هایی که در صنعت مارکت تبلیغات وجود دارد، ارائه سنجه و دیتاهای عملکردی به مشتریان است. برندها به سمت بازاریابی عملکردی در حال حرکت هستند که صنعت دیجیتال مارکتینگ به‌عنوان پیشرو لاین‌های تبلیغاتی در این موضوع مطرح است. مات، نخستین هلدینگ تبلیغاتی است که در رسانه‌های ای‌تی‌ام، سنجه داده را به مشتریان خود ارائه می‌دهد.

وی با ارائه عملکرد دیتامات خاطرنشان کرد: در این پلتفرم، از مرحله جمع‌آوری تا تمیزسازی، پایش و تصویرسازی داده‌ها انجام می‌گیرد. در مرحله نخست، داده‌ها را از مخاطبان هدف جمع‌آوری می‌کنیم. اپلیکیشن موبایل آن در شرکت پیشگامان فناوری هوداد، طراحی شد که در هر دو نسخه اندروید و  IOSعملیاتی شده است و با 20 هزار ان‌یوزر این اپلیکیشن وارد بازار شده است. کاری که این اپلیکیشن انجام می‌دهد، آن است که مخاطبان می‌توانند در حوزه‌های مختلف رسانه‌های تصویری شامل رسانه‌های VOD و شبکه‌های مختلف صدا و سیما، میزان مشاهده تبلیغ و سایر داده‌ها را وارد کنند.

پیروتی ادامه داد: یکی از چالش‌های تبلیغات، همواره این موضوع بوده که چگونه می‌توان عملکرد کمپین تبلیغاتی را در رسانه‌های ATL را با داده‌ها ارزیابی کرد.  

وی در ادامه تاکید کرد: ما همواره در مات رویکرد به دیتا داشته‌‌ایم. در حقیقت این پلتفرم به این سمت می‌رود که داده‌ها را هم از سوی کاربر و هم برند ببیند. در آینده نیز به این سمت پیش می‌رویم که هم رسانه، هم تبلیغ‌دهنده و هم مصرف‌کننده بتوانند درخواست خود را در پلتفرم داشته باشد.

در حقیقت با این برنامه قصد داریم، محتوای درست را در زمان مناسب به مخاطب مناسب خود ارائه کنیم که خروجی آن بهینه‌سازی بودجه‌های تبلیغاتی ‌شود.

عملکرد اپلیکیشن مات

همچنین امیرحسین سرفرازیان مدیر استراتژی هلدینگ مات در پاسخ به پرسش دیگر شمانیوز که چرا شبکه تهران در فهرست برنامه شما قرار ندارد، گفت: این نسخه به این دلیل که تب آن زیاد خواهد بود، شکبه تهران را در آن وارد نکردیم، البته براساس تحلیل دیتامات شبکه تهران جزو 5 شبکه اصلی پربیننده نیست.

سرفرازیان همچنین درباره اپلیکیشن مات عنوان کرد:‌ اپلیکیشن دو بخش دارد، یک بخش شامل پایش می‌شود که با روش‌های مختلف پایش انجام می‌دهیم تا متوجه شویم که رفتار مخاطب‌های رسانه‌های دیداری دقیقا به‌صورت لحظه‌ای چگونه است که این پنل در اختیار برندها قرار می‌گیرد. با توجه به بودجه برندها ما به آنها کنداکتورهایی ارائه می‌دهیم تا با بیشترین بازدید روبه‌‌رو شوند. یا اینکه یک برند خاص می‌خواهد به سطحی از بازید برسد که از ما برنامه و بودجه می‌خواهد که ما نیز به آنها برنامه ارائه خواهیم کرد. بنابراین براساس هوش مصنوعی یا به آنها کنداکتور ارائه می‌دهیم یا برای رسیدن به درصد پوشش مورد نظر جامعه هدف، برای آنها بودجه‌ریزی می‌کنیم.

پیشینه بهینه‌سازی تبلیغات

سرفرازیان همچنین درباره پیشینه بهینه‌سازی تبلیغات در دنیا عنوان کرد: این پلتفرمی که ما از آن رونمایی می‌کنیم، کار جدیدی در دنیا نیست، زیرا در این راستا در گذشته و بیش از 90 سال پیش در رادیو و روزنامه کارهایی انجام شده و براساس این موضوع که مردم چه اندازه روزنامه می‌خوانند یا رادیو گوش می‌دهند، تعرفه‌ تبلیغات آنها را مشخص می‌کردند. ابتدا رادیو ستاره صنعت تبلیغات شد و در این راستا این موضوع که چه برنامه و چه مخاطبی در تبلیغات باید مورد نظر باید باشد، مورد توجه قرار گرفت. صنعت تحقیقات بازار به دلیل پایش از دل صنعت تبلیغات رسانه به‌وجود آمده است. یکی از روش‌های این تحقیقات، دایره روزمره‌نگاری نام دارد. در این روش، رفتار آدم‌ها در برابر رسانه را نشان می‌دهد. بعدها در دهه 1950 تلویزیون ستاره صنعت تبلیغات شد، مشکل تبلیغات برای کدام کانال، کدام برنامه و برای چه گروهی و با چه هزینه‌ای کماکان وجود داشت. از این‌رو نظام رتبه‌بندی مخاطبان در دنیا باب شد. روش روزمرگی‌نگاری به کار گرفته شد. فناوری در دنیا پیشرفت کرد و شرکت‌هایی، روش‌های جدید را ابداع کردند که یکی از این روش‌ها، ABB‌ است، در دنیا 80 درصد شرکت‌های کوچک و بزرگ براساس این روش کار می‌کنند. اگر مخاطب من زنان 30 تا 39 ساله خانه‌دار است، من چگونه می‌توانم برای آنها تبلیغات انجام بدهم. وی ادامه داد: وقتی رسانه گران شد و تبلیغات تخصصی شد، باید بتوان بیشتر از 80 درصد را پوشش داد، چراکه دعوا بر سر این 20 درصد است، زیرا این 20 درصد است که یک برند را جلو می‌برد یا آن را از گردونه رقابت حذف می‌کند. کار ما در حقیقت به‌دست آوردن این 20 درصد است. در ایران برخی رسانه‌ها این کار را برای خود انجام داده‌اند، اما موضوع آن است که برندها این داده‌ها را به‌صورت کامل در اختیار ندارند.

سرفرازیان ادامه داد:‌ ما طی دو سال، روی این پلتفرم مطالعه جدی کردیم و روی رفتار مخاطب ایرانی امروزی تحقیقات انجام دادیم. مخاطب امروزی ما، در معرض رسانه‌های مختلف قرار دارد و رفتار آن به سادگی قابل سنجش نیست، بنابراین باید روش‌های مختلفی را در پیش گرفت. در دیتامات روش قدیمی، روزمرگی‌نگاری را به کار گرفتیم، به این ترتیب که به‌طور مستمر در تمام 260 روز کاری سال با افراد تماس می‌گیریم و رفتارهای رسانه‌ای آنها را بررسی می‌کنیم. دیتا بیس ما تا 6 ماه پیش روی 20 هزار نفر بود، هم‌اکنون روی 30 هزار نفر است و تا تابستان سال آینده به 50 هزار نفر نیز می‌رسد. برای این برنامه در تمام مناطق مورد بررسی، تحقیق میدانی حضوری انجام داده‌ایم. همچنین روی داده‌های لحظه‌ای کار می‌کنیم تا به بهترین نتیجه برسیم.

دیتامات در راستای افزایش سرعت و امنیت داده‌ها

همچنین علی سالک فر درباره مسائل فنی این پلتفرم عنوان کرد:‌ ما در مات، در جهت بومی‌سازی، همواره در جهت پیشرفت و امنیت اطلاعات، در زمینه تحقیق و توسعه(R&D‌) گام برداشته‌ایم. در این پلتفرم دو موضوع مورد توجه است، یکی سرعت و دیگری امنیت است. در زمینه سرعت به خاطر داده‌های بسیار، سرعت پایش اطلاعات را بالا برده‌ایم. در زمینه امنیت، داده‌های ما مربوط به سرورهای داخل کشور هستند. در چندین مرحله رمزگذاری انجام داده‌ایم. در این راستا به مهندسی معکوس نیز واقف هستیم. برای امنیت بیشتر نیز تست نفوذ داریم، چراکه همواره راه‌های جدیدی برای نفوذ به سرور وجود دارد. داده‌ها ما به‌صورت آنلاین است و در هر لحظه می‌توان شبکه‌ای را به آن اضافه یا حذف کرد.

دیتامات، برنامه‌ای برای کاهش بودجه‌ها در رسانه

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟