مالیات‌هایی که مدرسه ساختند؛مشارکت ۲هزار و ۵۰۰ مودی در پروژه‌های آموزشی فارس

هزاران مؤدی مالیاتی در استان فارس در طرحی بی‌سابقه و مردمی تصمیم گرفتند مالیات خود را نه صرفاً به خزانه بلکه به آینده آموزش کشور هدیه دهند که نتیجه آن تأمین اعتبار کامل ۱۰ پروژه آموزشی از جمله دبیرستان عشایری شهید بهشتی شیراز شد.
مالیات‌هایی که مدرسه ساختند؛مشارکت ۲هزار و ۵۰۰ مودی در پروژه‌های آموزشی فارس

در روزگاری که اعتماد عمومی به نظام‌های مالیاتی با چالش‌هایی روبه‌روست طرح «نشان‌دار کردن مالیات‌ها» در استان فارس نشان داد که شفافیت و اختیار در هزینه‌کرد مالیات می‌تواند مشارکت مردمی را به طرز چشمگیری افزایش دهد.

این طرح که برای دومین سال پیاپی اجرا شد به مودیان حقیقی این امکان را داد تا هنگام ارائه اظهارنامه مالیاتی، خودشان انتخاب کنند مالیات‌شان در کدام پروژه نیمه‌تمام هزینه شود.  

دیگران چه می خوانند:

نتیجه این اعتمادسازی، مشارکت 2هزار و 500 مودی مالیاتی در تأمین اعتبار 10 پروژه آموزشی و مهارتی بود؛ پروژه‌هایی که نه‌تنها زیرساخت‌های آموزشی استان را تقویت می‌کنند بلکه نشان می‌دهند چگونه شهروندان می‌توانند با انتخاب آگاهانه در توسعه پایدار کشور نقش مستقیم ایفا کنند. 


مدیرکل امور مالیاتی استان فارس در این باره اعلام کرد: 10 پروژه‌ی آموزشی و مهارتی استان فارس با مشارکت 2هزار و 500 مودی مالیاتی به طور کامل تأمین اعتبار شد.

حمیدرضا متنظری از مشارکت مؤثر مودیان مالیاتی در تأمین اعتبار پروژه‌های آموزشی استان فارس خبر داد و گفت: این پروژه‌ها به عنوان طرح‌های منتخب برنامه «نشان‌دار کردن مالیات‌ها» با استقبال گسترده مردم و مشارکت داوطلبانه مودیان تأمین اعتبار شد.

او ادامه داد: 414 مؤدی مالیاتی برای تامین مالی تکمیل دبیرستان شبانه‌روزی عشایری شهید بهشتی شیراز مشارکت کردند و 105 میلیارد ریال از مالیات پرداختی خود را جهت اتمام این پروژه اختصاص دادند.

منتظری اضافه کرد: برای تکمیل مجموعه خیریه آموزشی خانم اسکندری، تکمیل آموزشگاه خیریه ابراهیم دولتخواه فسا، دبیرستان قاسم برکاتی دهنو گله‌دار، خوابگاه آموزشکده فنی و حرفه‌ای فیروزآباد و پنج پروژه دیگر آموزشی، 830 میلیارد ریال اعتبار پیش‌بینی شده بود که تأمین اعتبار آن با مشارکت 2هزار و 500 مودی مالیاتی به‌صورت کامل محقق شد.


مدیرکل امور مالیاتی فارس با اشاره به علاقه‌مندی مردم به طرح‌های آموزشی و مهارتی افزود: مشارکت داوطلبانه مودیان در انتخاب این پروژه نشان داد هرگاه شهروندان بدانند مالیات پرداختی آنان صرف ساخت، تجهیز مدارس و توسعه آموزشی می‌شود، اعتماد و آرامش بیشتری پیدا می‌کنند و خود را شریک توسعه می‌دانند.

به گفته او زمانی که شهروندان به‌طور عینی آثار مالیات خود را در زندگی خود مشاهده می‌کنند، احساس می‌کنند در ساختن آینده جامعه خود نقش مستقیم و مؤثری دارند و این باور نه‌تنها اعتماد عمومی را تقویت می‌کند بلکه عاملی بازدارنده در برابر کم‌توجهی به تکالیف مالیاتی است.

منتظری یادآور شد: بی‌تردید، موفقیت طرح «نشان‌دار کردن مالیات» می‌تواند زمینه‌ساز شکل‌گیری یک نظام مالیاتی عادلانه، کارآمد و مردمی باشد که توسعه همه‌جانبه کشور به‌ویژه در مناطق کمتر برخوردار را تسریع می‌کند و چنین رویکردی پشتوانه‌ای ارزشمند برای تداوم این سیاست در آینده خواهد بود.

آن طور که مدیرکل امور مالیاتی فارس می‌گوید در طرح «نشان‌دار کردن مالیات» برای دومین سال پیاپی مودیان اشخاص حقیقی این امکان را پیدا کردند که هنگام ارائه اظهارنامه مالیاتی، خودشان انتخاب کنند مالیات پرداختی‌شان در کدام پروژه نیمه‌تمام هزینه شود.

بدون شک این تجربه نشان می‌دهد که وقتی شهروندان در تصمیم‌گیری‌های مالیاتی نقش داشته باشند و آثار ملموس آن را در زندگی خود ببینند نه‌تنها مشارکت‌شان افزایش می‌یابد بلکه احساس تعلق و مسئولیت‌پذیری اجتماعی آنها نیز تقویت می‌شود.

اما این موفقیت نقطه پایان نیست بلکه آغازی است برای گسترش این رویکرد در سطح ملی چراکه استمرار طرح «نشان‌دار کردن مالیات‌ها» می‌تواند به شکل‌گیری یک فرهنگ مالیاتی مردمی و پایدار منجر شود؛ فرهنگی که در آن مالیات نه‌تنها یک تکلیف که یک ابزار توسعه و همبستگی اجتماعی تلقی شود.

منبع خبر آنلاین

مالیات‌هایی که مدرسه ساختند؛مشارکت ۲هزار و ۵۰۰ مودی در پروژه‌های آموزشی فارس

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟