مصالح ساختمانی فاقد استاندارد مقاومت در برابر آتش سوزی است

ساخت برتر: معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با توجه به زلزله‌خیز بودن ایران،‌ ایمنی در برابر آتش اهمیت بسیار زیادی درکشور دارد، متاسفانه توسعه شهرها معمولا به معنای افزایش پتانسیل خطر آتش‌سوزی است.
مصالح ساختمانی فاقد استاندارد مقاومت در برابر آتش سوزی است
دیگران چه می خوانند:
به گزارش پایگاه خبری و تخصصی ساخت برتر: محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی در نشست خبری که امروز در این مرکز برگزار شد،گفت: واقعی نبودن قیمت‌های مسکن مهر در ابتدای اجرا ،باعث شد تا پیمانکاران برای دریافت سود بیشتر با رعایت کمرنگ مقررات ملی مسکن، کیفیت ساخت و ساز را کاهش دهند.

وی با اشاره به اینکه کیفیت برخی ساخت و سازها در مسکن مهر بالا بود، تصریح کرد: موارد زیادی در خصوص مشکلات فنی مسکن مهر به مرکز تحقیقات ارجاع شده، که بسیاری از این مشکلات قابل حل است.

وی این مشکلات را ناشی از تصدی‌گری دولت در این بخش دانست و گفت: دولت باید بسترساز این کار باشد.

شکرچی‌زاده با اشاره به پروژه رویه‌های بتنی باند 29 راست فرودگاه مهرآباد، گفت: این پروژه با همکاری شرکت فرودگاه‌های کشور آغاز شده و به دلیل همکاری یک مرکز تحقیقاتی با بخش اجرایی از کیفیت بالایی برخوردار است و تاکنون پیشرفت خوبی داشته تا اواسط امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

رئیس مرکز تحقیقات راه و شهرسازی با اشاره به اینکه پروژه مدیریت رو سازی (PMS) با مشارکت سازمان راهداری برای ترمیم رویه‌های آسفالتی از سال گذشته آغاز شده، عنوان کرد: در این پروژه سامانه‌ای برای ترمیم رویه‌های آسفالتی با هزینه کمتر و راندمان بیشتر ایجاد شده و این پروژه به 60 درصد پیشرفت فیزیکی رسیده و تا قبل از پایان سال جاری در اختیار سازمان راهداری و وزارت راه و شهرسازی قرار می‌گیرد.

**مقاوم نبودن ساختمانها در برابر آتش سوزی

سعید بختیاری معاون آموزش و توسعه فناوری مرکز تحقیقات راه و شهرسازی در این نشست خبری، گفت: احتمال وقوع آتش‌سوزی و خسارات ناشی از آن در همه جا وجود دارد و در کشور زلزله‌خیز ما ایمنی در برابر آتش الزامی است.

وی با اشاره به اینکه خطر آتش‌سوزی در شهرهای بزرگ بیشتر از زلزله است، تصریح کرد: توسعه شهرنشینی و استفاده از محصولات ساختمانی جدید به معنای افزایش خطر آتش‌سوزی است، چرا که در ساخت و سازها از مصالح مقاوم در برابر آتش استفاده نمی‌شود.

بختیاری با اشاره به اینکه در کشورهای پیشرفته قانون کنترل ساختمان‌ها و ایمنی در برابر آتش بیشتر از 120 سال است، گفت: در کشور ما مسائل ایمنی ساختمان در مقابله با آتش چندان رعایت نمی‌شود، بنابراین باید زمینه مقرراتی و اجرایی کردن مقاومت ساختمان‌ها در برابر آتش‌سوزی فراهم شود.

مدیر بخش مهندسی آتش با بیان اینکه طرح جامع آزمایشگاه تحقیقات آتش تهیه شده و نیاز به پشتیبانی دارد، گفت: در خصوص تدوین آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها ارتباط خوبی با سازمان استاندارد داریم و 10 مورد استاندارد ایمنی آتش در ساخت و ساز تدوین شده است.

وی با اشاره به اینکه ایمنی ساختمان‌ها در مقابله با آتش در طراحی و اجرای ساخت و سازها رعایت نمی‌شود، گفت: پیش‌نویس جدیدی در این زمینه به عنوان پیش نویس سوم معاونت ملی ساختمان پس از 2 سال تشکیل جلسات مستمر مورد بررسی قرار گرفته و نسبت به پیش‌نویسهای قبلی پیشرفت مناسبی در این خصوص داشته است.

بختیاری ادامه داد: در ویرایش نخست راه‌های خروج ازساختمان ،درویرایش دوم مقاومت اجزاء ساختمان در برابر آتش سوزی و در ویرایش سوم کیفیت مصالح ساختمانی درنظرگرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه درصد بالایی از ساختمان ها استاندارد لازم در برابر آتش را ندارند افزود: مقاومت ساختمانها در برابر آتش سوزی باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.


انتهای پیام/

مصالح ساختمانی فاقد استاندارد مقاومت در برابر آتش سوزی است

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟