از رنگ‌بندی تا دوام؛ هر آنچه باید در مورد ورق ساندویچ پانل بدانید

ساندویچ پانل‌ها متریالی پیش ساخته هستند که زمان تولید آن‌ها به قرن 20 میلادی برمی‌گردد و کاربرد گسترده‌ای در صنعت ساخت و ساز داشته‌اند تاجایی که امروزه این مصالح پیش ساخته در ساختار صنایع و محصولات دیگر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.
از رنگ‌بندی تا دوام؛ هر آنچه باید در مورد ورق ساندویچ پانل بدانید

ساندویچ پانل‌ها متریالی پیش ساخته هستند که زمان تولید آن‌ها به قرن 20 میلادی برمی‌گردد و کاربرد گسترده‌ای در صنعت ساخت و ساز داشته‌اند تاجایی که امروزه این مصالح پیش ساخته در ساختار صنایع و محصولات دیگر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دیگران چه می خوانند:

ساختار ساندویچ پانل

این متریال پیش ساخته به شکل لایه‌ای طراحی شده و از متریال‌ متنوعی در تولید آن استفاده می‌شود. لایه درونی این ساختار از یک فوم پوشیده می‌شود که انواع مختلفی داشته و از مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن‌ها می‌توان به پلی استایرن، پلی اورتان، پشم شیشه، پشم سنگ و... اشاره نمود که کارآمدترین نوع این عایق‌ها فوم پلی‌یورتان است. در اطراف هسته مرکزی ساندویچ پانل نیز ورق‌هایی از جنس متریال مختلف قرار گرفته تا مقاومت سازه را افزایش دهند.

اگر ورق‌های لایه‌های بیرونی به‌درستی انتخاب نشوند، دوام و کارآیی سازه کاهش خواهد یافت و هزینه‌های هنگفتی جهت نوسازی و تعمیر متوجه کارفرما خواهد شد. ورق‌ ساندویچ پانل همانند عایق لایه میانی انواع مختلفی داشته و براساس کاربرد سازه مورد نظر انتخاب می‌شوند.

 

انواع ورق ساندویچ پانل

ورق آلومینیوم

آلومینیوم فلزی کمیاب و بسیار سبک بوده که مقاومت بسیار بالایی در مقابل خوردگی دارد. این فلز گران‌بها توانسته به عنوان بهترین ورق در اطراف هسته مرکزی ساندویچ پانل شناخته شود؛ اما به علت گران بودن تنها در پروژه‌های محدودی مورد استفاده قرار می‌گیرد. آلومینیوم رسانای حرارت و الکتریسیته بوده و در صنایع هوا و فضا، دریایی و... کاربرد دارد.

اگر بودجه یک پروژه محدود باشد به هیچ وجه از ورق آلومینیوم استفاده نمی‌شود؛ چراکه آلومینیوم قیمت بالایی داشته و برای استفاده از قابلیت‌های آن باید از ورق‌های دیگری همچون آلوزینک در پنل‌های ساندویچی استفاده نمود. از ویژگی‌های مربوط به این فلز می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • وزن این فلز بسیار کم بوده و همین امر سبب کاهش هزینه‌های مربوط به حمل‌ و نقل خواهد شد.
  • آلومینیوم به‌آسانی خم شده و یک فلز چکش‌خوار محسوب می‌‌گردد.
  • این ورق در مقابل خوردگی یا زنگ‌زدگی بسیار مقام است.
  • شکل پذیری آلومینیوم بسیار بالا می‌باشد.
  • از این فلز می‌توان در ساخت محصولاتی استفاده نمود که نیاز به استحکام و انعطاف‌پذیری بالایی دارند.
     

ورق آلوزینک

 

یکی دیگر از آلیاژهایی که جهت به‌کاربردن در ساختار ساندویچ پانل از آن استفاده می‌‌شود، ورق آلوزینک می‌باشد. این ورق مرکب از آلیاژهای آلومینیوم به میزان 55%، 3.4% روی و 1.6% سیلیکون است. به دلیل بهره‌مندی از آلومینیوم در ترکیب این فلز، مزایای بسیاری اعم از انعطاف پذیری بالا را شامل می‌شود.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مربوط به این ورق، مقاومت بالای آن در برابر شرایط محیطی همچون رطوبت و باران می‌باشد. استفاده از این ورق در ساختار ساندویچ پانل سبب می‌شود تا خصوصا در مناطق رطوبتی و پرباران همانند شمال کشور استقامت ساختمان‌ها افزایش یابد. همچنین در برخی از کارخانه‌ها که محیط درونی آن‌ها باید رطوبتی باشد نیز با استفاده از این ورق بازدهی بالایی خواهد یافت. ورق‌های آلوزینک دارای مزایای مختلفی بوده که مهم‌ترین آن‌ها عبارت است از:

 

  • هزینه بسیار مناسب‌تر در مقایسه با ورق آلومینیوم
  • مقاومت بالا در برابر شرایط اقلیمی همچون محیط بارانی و رطوبتی
  • وزن سبک و حمل‌ونقل آسان
  • مقاوم در مقابل زنگ‌زدگی

 

ورق گالوانیزه

نوع دیگری از ورق مورد استفاده در ساختار ساندویچ پانل که از پوشش روی در آن استفاده شده، ورق گالوانیزه می‌باشد که استفاده از آن در ساندویچ پانل منجر به هزینه بسیار مناسب‌تر خواهد شد. این ورق بعد از تولید سطحی درخشان‌تر و صیقلی‌تر به نسبت سایر ورق‌ها خواهد داشت. مقرون‌به‌صرفه بودن این ورق در کنار استحکام خوبی که دارد باعث می‌شود تا در پروژه‌های ساختمانی مختلفی مورد استفاده قرار گیرد.

یکی از معایب ورق گالوانیزه عدم مقاومت کافی در برابر ضربه و فشار است. این مورد سبب می‌شود تا در اثر وارد آمدن ضربه به پانل‌های دیواری یا سقفی، مقاومت این ورق در برابر رطوبت و نفوذ آب از دست رفته و استحکام سازه کاهش یابد. این ورق دارای یک سری مزایا بوده که بخشی از آن‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • کاهش هزینه‌های مربوط به تهیه و اجرا
  • دوام بالا در مقابل خوردگی
  • طول عمر بالا
  • مقاومت در برابر رطوبت
     

 

ورق‌های رنگی در ساندویچ پانل

یکی از بهترین دستاوردهای پیشرفت تکنولوژی از زمان تولید ساندویچ پانل‌ها تاکنون، استفاده از رنگ‌های مختلف و طرح‌های متعدد بوده که دست طراحان را برای دکوراسیون داخلی و نمای ساختمان‌ها بازتر می‌کند. شرکت‌های معتبر همچون ماموت می‌توانند متریال پیش ساخته پنل ساندویچی را در رنگ‌های مختلف تولید نمایند که از مهم‌ترین مزایای استفاده از رال رنگی ساندویچ پانل می‌توان به افزایش دوام ساندویچ پانل، بالا رفتن مقاومت ورق پانل در مقابل شرایط محیطی، طراحی نماهای جذاب و... اشاره نمود.

همچنین باید عنوان کرد که در برخی از پروژه‌ها از دو یا چند رنگ برای اجرای جداره‌ها استفاده می‌شود. پرطرفدارترین رنگ‌هایی که برای ورق‌های ساندویچ پانل در نظر گرفته می‌شود رنگ‌های سفید، آبی، کرم و سبز است. شرکت ماموت با استفاده ورق از پیش‌رنگ شده دوام رنگ پانل‌ها را به طور چشمگیری بالا می‌برد تا رنگ این متریال پیش ساخته به مرور زمان تغییر نکند.

 

قیمت ورق‌های ساندویچ پانل ماموت

اگر تمایل دارید از پانل‌های ساندویچی ماموت برای پوشش سازه خود استفاده نمایید، بهتر است ابتدا با شماره‌های 021-44056167 و 021-44092724 تماس گرفته تا از طریق مشاوره با کارشناسان ماموت ورق مناسب برای ساندویچ پنل دیواری یا سقفی مورد نظرتان را انتخاب نمایید. شایان ذکر است؛ قیمت ورق ساندویچ پانل به موارد مختلفی از جمله ابعاد، ضخامت، نوع ورق و... بستگی دارد و هزینه نهایی پس از تعیین تمامی موارد فوق برآورد خواهد شد.

 

 

کلام آخر

در میان تمامی فلزات استفاده از آلومینیوم و آهن بیشترین نرخ را داشته و در اقتصاد جهانی نیز اهمیت بالایی دارند؛ درصورتیکه جهت تولید ساندویچ پانل‌ معمولا از ورق آلوزینک استفاده می‌کنند. این ورق برای پروژه‌های ساختمانی مقرون‌به‌صرفه‌تر بوده و به دلیل مزایای مختلفی که ارائه می‌دهد در کنار عمر طولانی و مقاومت بالای آن، انتخاب مناسب‌تری برای تولید پنل ساندویچی می‌باشد.

 

از رنگ‌بندی تا دوام؛ هر آنچه باید در مورد ورق ساندویچ پانل بدانید

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟